1. november 2015

Lørdag morgen i Nydalen

 - Minnet lite om TV- programmet "Torsdag kveld i Nydalen".  Litt over 200, over gjennomsnittet strikkeinteresserte, hadde tatt turen til Egmont House og Håndarbeidstreff i Oslo denne helgen. Catwalk, strikkekino, markedshall med mer sto på programmet denne lørdagen. Håndarbeidstreffet, som ble arrangert av ukebladet Familien og nettstedet tusenideer.no, hadde så stor pågang at de måtte operere med ventelister. Og vurderer på bakgrunn av dette å utvide arrangementet neste år. Selv var jeg invitert inn som gjest da jeg blogger for Tusen ideer.
Alle deltagere fikk utlevert sin "goodie bag" med oppfordring til å strikke en klut til Amanda-prosjektet, til bruk ved alle landets prematuravdelinger. Dagen innbrakte over 400 kluter. En heldig vinner vant strikke-criuse med Hurtigruta. Foto: Familien.
Foruten å se frem til å møte kjente, så jeg også frem ti å "få et ansikt" på andre bloggere og kontaktpersoner som jeg kun kjenner via mail eller har sett på nettstedet. Og det blir jo alltid hyggelig når du treffer andre som kan bli litt blanke i øynene av møtet med myke kvaliteter, nye farger eller utsikten til et nytt prosjekt. Og her var mulighetene gode for alt dette, og litt til.
I markedshallen ble det både kjøpt og  garn i tillegg til at det ble mange gode samtaler og bekjentskaper samlet om garn og strikking. 
Jeg tror det aldri før har vært utgitt så mange strikkebøker som i dag. At en strikkebok ligger øverst på bestselgerlisten til norske bokhandlere sier sitt. For fem år siden ga Gyldendal forlag ut 1 strikkebok i året. I år gir de ut 7! Sidsel J Høivik og Kristin Viola Ødegårds strikkebøker er to av dem. Nydelige bøker begge to som jeg har sikret meg som fantastiske inspirasjonskilder.
Lek med tradisjoner og Lekker strikk til alle årstider er to bøker det er vanskelig å la ligge igjen i bokhandelen.
Det er forøvrig også begge damene, som gjerne øser ut og deler med sin skaperglede om du spør. Kristin Viola var jeg så heldig å ble kjent med under koftefesten, og hun har vært en god inspirator til å ta meg selv på alvor som designer. - Noen ganger trenger man bare et lite puff.
Kristin fra Makeløs hadde også Catwalk oppvisning med sine modeller. Her er redesign og folklore stikkord.
For selv om det tidvis har vært litt tynt med ny produksjon på bloggen har det ikke vært synonymt med for travelt til å strikke. Travelt har det uten tvil vært, men stikke har jeg gjort! Jeg har denne gang dokumentert ned hva jeg har designet, og laget maler for skalering av mønstre.
Snik-titt på koftedesign underveis i prosessen. Den nesten mest spennende delen, hvor mye fortsatt står åpent.
Men denne gang dokumentert i minste detalj, - i en og samme bok!
Mitt første dokumenterte design blir utgitt i ukebladet Familien i desember, og det neste kommer antageligvis i januar. Det kommer antageligvis også noe i februar. Noen eldre design har jeg fått lagt ut på Ravelry, og mer kommer. - Jeg har nå virkelig fått erfare hvor lite smart det er å dokumentere en hel designprosess på post-it lapper! Så dette har vist seg å være et tidkrevende puslespill.
Tine Solheim med noen av sine design. Hun er kjent for både søm og strikk, men har bakgrunn fra Haute Couture og kostymedesign. 
Men design er mer enn bare mønster. Jeg har erfart at god forståelse av kropp og form er en forutsetning for gode modeller, samtidig som det gir større frihet i designprosssenen. Etter tre dager med blyant, linjal, passer og en god del hoderegning kunne jeg ta hjem et kompetansebevis i mønsterkontruksjon. Det er mitt andre kompetansebevis innen søm. Det første fikk jeg etter 3 dager hos designeren Tine Solheim hvor jeg lærte om modellering, prøving og tilpasning på kunde innen skredderfaget.
Tine Solheim har også vært blant dem som har gitt meg et "dytt" og inspirert meg til å arbeide videre med egne strikkedesign.
Og til å fortsette med å sy, søke, lære, være nysgjerrig, leke...
Tine Solheim var en av designerne som var invitert til å vise frem kolleksjonen sin på catwalk i Nydalen denne helgen. Hun er inspirerende, (mange kjenner henne som dommer i det store symesterskapet), og viser hvordan man ved bruk av tekstiler og tilbehør kan gjøre 10 varianter av den nesten samme grunnmodellen til å se ut som 10 fullstendig ulike design. Man må med andre ord ikke finne opp hjulet helt på nytt hver gang, men derimot ha evnen til å se noe med nye øyne hver gang.
Kombinasjon av Tone Loengs koftedesign og Makeløs redesign. Bruken av gamle klokkestrenger som belter var nytt for flere.
Tone Loeng og Vanja Blix Langsrud, damene bak blant annet koftefesten 2015, er i gang med ny bok, ikke helt overraskende om kofter. Boken har den passende tittelen: Koftefest. Det er lite som tyder på at feberen, eller interessen for norsk tradisjons-strikk er over med det første. I følge Tone Loeng er det omlag 10 000 ulike kofter i Norge. Koftegruppen på Facebook har alene arkivert 3000 av dem. Det er med andre ord nok å velge i. Og skulle du likevel ikke klare å finne en favoritt blant dem trenger du ikke fortvile. Det kommer til å komme mange nye koftedesign i 2016. Og hvem vet, noen av dem kommer kanskje til å være mine?