19. april 2015

Koftefeberen fortsetter

Med fare for å gjenta meg selv, det er ikke helt usannsynlig at kofter kommer til å være tema for mer enn ett innlegg fremover. Den store Koftefesten nærmer seg, og det sprengstrikkes for å få ferdig  festkofter i flere hjem i disse dager. Boleroen fra forrige innlegg ga mersmak til å både strikke mønster og til å pynte opp et strikkeplagg. Pyntingen er nesten den morsomste delen av jobben spør du meg, selv om den faktisk kan være nesten like tidkrevende som å strikke selve jakken.
Bolero, denne gangen i feststemning. 
Jeg hadde heldigvis et veldig godt påskudd for å sette i gang med en bolero til; jeg irriterte meg nemlig fryktelig over at jeg ikke fikk brukt opp det naturhvite alpakkagarnet fra Sandnes. Derfra var veien kort til å hente opp posen med restegarnet fra Sandnes, og til å finne frem ett nytt mønster som egnet seg godt til pynt og stæsjing.
Boleroen slik den så ut før pyntingen startet. 
Modellen
Igjen er det Sidsel J. Høiviks boleroer som har vært en del av inspirasjonskilden til selve modellen, selv om jeg gjorde en god del endringer på denne. Endringene besto blant annet i modellen er mer fasongstrikket og at ermekuppelen er gjort rundere ved skulderen. Jeg har også lagt fellingen til hals høyere opp.
De opprinnelige fargene plukket ut til boleroen. Det røde garnet ble senere byttet ut med et mer rust-oransje.
Mønsterbordene har jeg hentet fra flere kofter og satt sammen. Denne gangen hadde jeg gitt meg selv oppgaven med at jeg kun fikk bruke opp rester fra lageret. Med andre ord, her var det ikke rom for påfyll av nye farger dersom noe ikke passet. Rester i brunt, beige, rødt og oransje, alle i kvaliteten Alpaca Silk fra Blue Sky Alpacas, var utgangspunktet for "oppgaven". Garnmengden ga også noen begrensninger i forhold til størrelse på plagget, - det måtte bli en bolero, den kunne ikke ha lus, - da jeg ikke hadde nok brunt garn.
På ermene har jeg lagt til litt ekstra perler i en av bordene, mens det på bolen i samme bord er sydd med gull-tråd.
Fem ulike partier
Jeg måtte ut for å fylle på med mer garn! Riktig nok ikke med en ny farge, men med et ekstra nøste med naturhvit.Noe som medførte at jakken ikke består av fire, men av fem ulike innfargninger. Om jeg skal si det selv er jeg ganske overrasket over at det har gått så bra som det gjorde. Det er kun ved overgangen mellom skulder og erme jeg kan se en nyanseforskjell, men vil tro at denne forskjellen vil være usynlig for de aller fleste.
Flere fargealternativer ble vurdert før jeg landet på rød-brun. 
Pyntingen
Nesten den morsomste, men også en tidkrevende del av jobben. Det er rart hvordan farger forandrer seg når de kommer sammen. Du kan oppleve at farger fungerer fint sammen når du ser dem i en "bukett" av garn, bare for å oppleve at de kan virke tamme, krasje, eller rett og slett ikke matcher når det kommer til stykket. For akkurat som ved forrige bolero erfarte jeg at farger oppførte seg annerledes, og forandret karakter når de ble satt sammen i et strikketøy. Etter noe prøving og feiling kom jeg frem til at den røde måtte byttes ut med en brunere og mer oransje tone. - Noe jeg heldigvis hadde i lageret. Etterhvert ble også gullgarn funnet frem for å piffe jakken ytterligere litt opp. Det var jo tross alt en festkofte jeg skulle lage.


Boleroen er fasongstrikket, det vil si at det er en differanse på ca 112 cm fra "høy midje" til byste.
Økningen er lagt i stripene i mellom mønsterbordene for å sikre at mønstrene går opp med hensyn til maskeantall.  
Resultatet
Ja, jeg er fullstendig klar over det: Det kan se ut som om jeg har gått amok i perleboksen. Men du verden så morsomt det har vært å holde på med å pynte den. Et par minus er det likevel ved det ferdige resultatet. Etter å ha strikket i tynnere alpakka, så synes jeg denne ble litt stiv og tykk i sammenligning med den forrige. - Men, nå skal det sies at jeg antageligvis ikke ville ha tenkt over det om jeg ikke hadde strikket med det andre garnet først.
Fargene går i gull til brunt og rust-oransje. Alt i alt er jeg godt fornøyd med fargesammensetningen.
Et annet lite minus er at jeg antageligvis ikke har overholdt strikkefastheten, noe som er et lite problem. Målene til modellen ble utregnet til "akkurat" for å spare garn; jeg skulle tross alt holde meg til en ganske begrenset mengde med rester, og har dermed endt opp med å strikke den litt i miste laget. Mye brodering på plagget har heller ikke hjulpet positivt i forhold til å gjøre plagget mer elastisk. Jeg håper likevel at den vil gå seg litt til ved bruk, slik som den forrige boleroen har gjort. - Den har forøvrig ikke blitt liggende i skapet som jeg først fryktet.
Modellen er ikke helt ulik den forrige, men denne gangen i jordfarger. 
En helt alminnelig søndag
Noen ganger så må jeg minne meg selv om å se ting i perspektiv når kroppen setter begrensninger for det jeg har lyst til å gjøre. Spesielt når jeg har perioder med mye hodepine, eller om rygg- eller nakkevondt gir andre begrensinger i hverdagen. Da tenker jeg at jeg likevel er heldig som har en hobby som gir mye glede, og kan flytte fokus bort fra det som ikke er konstruktivt å fylle hodet med.
Husbonden har fått ny dreibenk, dermed ble det ny garnbolle til undertegnede. Kan nå knapt klare meg uten. = Hverdagslykke.
Det er noe som heter at det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. I dag skinner solen, det er varmt, nytt strikketøy har kommet på pinnene, (ingen kofte denne gangen), husbonden har funnet frem grillen, og familien var samlet rundt middagsbordet. Det høres for meg ut som oppskriften på hverdagslykke en helt alminnelig søndag.


Modell og materialer
Heklet ring av garnrestene fra forrige bolero. 
Design: Modellen er inspirert etter Sidsel J. Høiviks boloer, men jeg har gjort en del endringer iht. passform: økning mellom midje og bryst, fellinger til ermer og skuldre, for å nevne det viktigste.
Mønsterbordene har jeg hentet og satt sammen fra flere koftemønstre.
Materialer: 300 g Alpakka fra Sandnes ,50 g = 110 m , 50 g Alpaca Silk fra Blue Sky Alpacas, 50 g = 133 m/ (793 m),  pluss litt rester av hver av pyntefargene.
Fra lager: ja
Farge: Sandnes Alpakka, naturhvit, Alpaca Silk: Chestnut
Kjøpt hos: ?
Pinner: 2,5 mm og 3 mm
Strikkefasthet: 22 m = 10 cm på p 3 mm
Tilbehør: 4 knapper, perler og paljetter
Størrelse: (X)S