18. juli 2012

Blomsterpiken

Det var et av mange navn designerspiren hadde som barn. Hun var som navnet tilsier veldig glad i å plukke blomster, noe vi sågar måtte sette av tid til på vei til barnehagen om morgenen. Barn er man visst hele livet for sine foreldre selv om fødselsattesten viser at man på papiret er voksen. Nå er ferden inn i de voksnes verden ganske mye lengre enn i mine foreldres genereasjon, hvor det ikke var uvanlig å reise på sjøen som 16 åring. Videregående skole var ikke for hvermansen den gang, mens det i dag nesten er en forventning om at "alle" må ha høyere utdannelse, (les en Bachelor eller Master grad).
Designerspiren på motvillig fotooppdrag for mor. 
Selv om designerspiren er mer enn kompetent med symaskinen, så tok jeg utfordringen å sy en kjole til den unge damen. Ingen enkel oppgave for det fantes intet mønster, kun en kjole hun likte godt som hun gjerne ville ha noe lignende av. En ting er å sy til seg selv, hvor man kjenner alle bulker, eller steder det potensielt kan bulke, noe helt annet er å sy til andre. Nå har jeg sydd mange kjoler til designerspiren tidligere, men det begynner å bli noen år siden sist. Konfirmasjonskjolen hennes er den siste jeg laget til henne, om jeg ikke husker helt feil.
Å tegne mønster for andre krever øvelse.
Lite villig til å stille som modell, gjør at jeg har en mangel på bilder av kjolen som ble ferdig kvelden/ natten før vi skulle reise på ferie. Da kjolens eier er så smal rundt livet at den ikke passet prøvedukken som jeg hadde skrudd maks inn, ble det heller ingen bilder på dukken før den havnet i bagen. Stoffet er i 100 % bomull, rødt i bunnen med små hvite blomster. Jeg klippet kjolen på bakgrunn av et mønster som fungerer godt for meg med små justeringer. Selv om man er "støpt" i samme form, viste dette seg å ikke være helt optimalt. Det positive er at jeg umiddelbart ser nå hva som må endres neste gang jeg skal tegne mønster til den unge frøkenen.
Noen få sol-dager har blitt oss til del, men langt fra så mange som vi hadde håpet på.
Shop til you drop
Da godversdagene har glimret med sitt fravær har vi "gjort" København" til gangs. Innlosjert på hotell i Nyhavn har Husbonden benket seg til med Tour de France, mens undertegnede og designerspiren har drevet "power shopping" mellom regnskyllene. Et nytt besøk på Sommerfuglen innbragte garn til en kardigan til "sommerfugl-stoffet", som likevel viste seg å ikke være helt optimalt.
Godt utvalg, også var det SALG!
Når vi likevel skulle ha noen ekstra dager i Kongens by bestemte vi oss for å ta toget ut til Valby og City sycenter. Vi hadde sjekket ut bloggen deres og funnet at de ikke hadde sommerstengt, men derimot salg. Jeg kan avsløre at det ble en kostbar affære til tross for salg og romslige mål .
Her bør selv den mest kresne klare å finne noe.
Noe av det som er hyggelig å komme tilbake dit er at vi blir tatt i mot som gamle kjente (noe vi i og for seg også er), hvor du får den ekstra servicen rett og slett fordi du er en stamkunde fra Norge. Rett og vrang etterlyste engelsk blonde i flere farger her hjemme, og jeg må igjen gi meg over hvor mye bedre utvalget er så fort man kommer over kjølen. Det kan synes som om det er mer "trendy" å bedrive håndarbeid i Danmark, for selv de minste tettsteder har tilsynelatende både stoff- og garnbutikk.
Silke og ull, omtrent umulig å motstå for en "tekstiloholiker".
Jeg er bortimot uten egen vilje når jeg kommer over nydelige ull- og silkekvaliteter selv om jeg strengt tatt burde gått rett forbi. Lageret har ikke akkurat blitt mindre som en følge av all denne utfarten/ shoppingen som det dårlige sommerværet har forårsaket. Selvsagt er jeg veldig glad for å ha fått tak i så mye fint, men ser at jeg har en utfordring i når jeg skal få tid til å gjøre alt ferdig. Slutte i jobben er ikke aktuelt helt ennå. Det er fortsatt relativt lenge til jeg blir pensjonist, og ikke strikker jeg fort nok til å kunne leve av det heller.
Lin fra Karen Noe, måtte bare bli med hjem. 
Nydelig strikkegarn fikk jeg nemlig også et lite påfyll av på Uldstedet, på vei til lunsj på en av våre runder. Lunsjen vår ble naturlig nok inntatt ganske sent den dagen. Er nesten helt sikker på at man skulle hatt et hjerte av "stein", eller helt uinteressert i håndarbeid for å kunne motstå denne kvaliteten. Lin fra Karen Noe i en fantastisk farge kunne bare ikke ligge urørt i hyllen, og når det passet perfekt til brunt var det neppe noe å lure på. Eller?
Garden på en av sine turen i Københavns gater.
På tur med hund
Vi har vært på besøk i København såpass mange ganger at vi begynner å bli ganske lokalkjente og føler oss lite som turister når vi besøker byen. Noen hindringer opplever vi likevel når vi reiser med vår lille hund. Familiens firbente foretrekker nemlig gress under stussen når hun gjør sitt fornødne. Det krever en liten rekognosering på Google Maps over mulige parker før man går aftentur med den lille. Husbonden og jeg har gått vår andel med turer i storbyer på leting etter noe som kan minne om gressplen eller gresstuster med en liten og tissetrengt hund.
Husbonden hadde mer sansen for disse....
Klimaflyktninger
Forrige gang vi ferierte i Danmark hadde vi 14 dager med sol og varme, mens det "bøttet" ned i Norge. Nå skal det sies at vi tidligere også har hatt 14 dager med regn i i Danmark, så vi visste jo at noen garantier hadde vi ikke. Utfordringen er at møkkavær som regel er ensbetydende med shopping. De aller fleste feriebudjsetter har en ende, noe vårt også har. Basert på værutsiktene så vi utsiktene til en serie med shopping-maraton, enda så morsomme de er, gjorde at lommeboken begynte å blinke faretruende rødt. Med varsel om regn, regn og "litt" torden fant vi ut at vi like godt kunne sette kursen hjemover, godt timet med en hviledag i Tour de France. Regn- og tordenvær kunne vi saktens likegodt "nyte" hjemme. 
Mange hyggelige stunder til tross for været.
Nå skal meterologene ha lovet oss sol i helgen, men etter feilslått værvarsel de siste ukene tør vi ikke satse på at det blir anledning til å ta frem det nyinnkjøpte badetøyet denne gangen heller. Synd å si, men neste sommerferie blir IKKE i Danmark, men derimot på langt sydligere breddegrader. Dessverre er det ikke helt det samme å drikke Italiensk vin i 13 grader og regn, som å nyte den samme vinene på en trattoria i det virkelige Italia. Det får imidlertid bli planene for neste gang vi skal på ferie. Akkurat nå er det nemlig kvalitetstid i syrommet som gjelder.
Noen er rett og slett utrolig glad for å være hjemme igjen.
Faktaboks:
Design: eget, men inspirert av en kjole designerspiren var glad i .
Materialer: 100 % bomull
Fra lager: ja
Forbruk: ca 0,8 m bomull
Farge: rød og hvit blomstret
Kjøpt hos: Stoff og Stil
Tilbehør: 1 glidelås, skråbånd til kanting i halsen
Størrelse: 32/ 34?