9. april 2012

Blomstene kommer

Vel i alle fall ser det slik ut når jeg tar meg en tur på kjøpesentrene og kikker inn i kjedebutikkene. Ute sludder det nemlig i dag! Det er de blomstrete stoffene som er en gjenganger i tekstilene denne våren, noe jeg i og for seg ikke har noe problem med, så lenge de kommer i ”mine” farger. Et slikt blomstret stoff i ”mine” farger fikk jeg med meg fra London, og som jeg tror kan bli en av sommerens favoritter.

Copyright. H.siggerud
Med håp om sommer? Klokkeformet skjørt i bomull-sateng. 
Det vil si, jeg er spent både på hvordan stoffet kommer til å te seg, og om jeg har fått til passformen så godt som jeg ønsket. Denne gangen har resultatet endt opp omtrent slik jeg planla når jeg så stoffet; et skjørt i klokkefasong med bred linning, noe som altså ikke skjer så ofte. Jeg spurte en gang den norske designeren Mette Møller om hvordan hun planlegger sine kolleksjoner: før eller etter å ha funnet stoffene? Det viste seg at hun tegnet kolleksjonene sine først etter at hun hadde plukket ut de stoffene hun ønsket å arbeide med. Inspirasjonen kom med andre ord sammen med stoffene.
Tomt for ideer, forslag mottas med takk. :)
Jeg tror det ofte er derfor jeg sliter litt med å finne rett modell i de tilfellene hvor jeg faller for et stoff uten å ha noen plan når jeg kjøper et stoff. Jeg har det slik nå med det brune silkestoffet jeg kjøpte i London, nydelig stoff, men aner ikke hva jeg skal gjøre med det…? Ideer mottas med takk. :)

Når delene er nesten like må det merkes for å unngå feilsøm. 
Nå ja, det var en liten avsporing fra det som i utgangspunktet har vært et relativt uproblematisk prosjekt. Noen utfordringer har det likevel vært. Skjørtet er basert på et Simplicity mønster som krever mye tilpasning. Mønsteret er lagt opp med like for -og bakstykker noe som ikke fungerer spesielt godt. De fleste innsnitt bak er både dypere og lengre enn innsnitt på et forstykke. I tillegg er ofte er et bakstykke noe smalere enn et forstykke. I og med at jeg allerede hadde sydd et skjørt med dette mønsteret en gang tidligere, kunne jeg gjøre en del tilpasninger før jeg begynte å sy. Jeg laget alle bakstykkene noe smalere enn forstykkene. I tillegg buet jeg linningen foran noe mer enn bak. Noen få ytterligere justeringer ble det likevel, men de kan det være vanskelig å komme helt utenom.

Tror det kun er jeg som ser hvor uhellet med silkebåndet er?
Jeg hadde også et lite uhell med strykejernet når jeg skulle stryke silkebåndet, ved at jeg uforvarende hadde satt temperaturen på fullt og dermed klarte å smelte litt av båndet. Dette klarte jeg likevel heldigvis å skjule i bretten på båndet. Når man syr i vinterhvitt eller naturhvitt blir man klar over hvor mange nyanser av hvitt det er. 
Valget falt på kritthvitt forstoff. Bedre enn beige? (I alle fall på bildet :))
Forstoff er nemlig enten kritthvitt eller ordentlig kremhvitt, nesten mot beige eller litt gult. I valget mellom et forstoff som virket helt beige eller ett som fikk stoffet til å se litt skittent ut, valgte jeg likevel det siste. Kanten nederst sydde jeg først på maskin i et håp om å gjøre det litt enkelt, men syntes det ikke fungerte og la den opp for hånd som jeg pleier.
Klar for sommeren med nye sandaler, og topp fra 1997...
Skjørtet er såpass fargerikt at jeg synes, til tross for de friske fargene, at det godt kan brukes til mørkebrunt og gjerne med støvletter til mens vi venter på sommeren. Jeg er som sagt litt usikker på om passformen er helt 100 %, da jeg er litt usikker på om mine justeringer er så gode som jeg ønsker. Kvaliteten i stoffet er jeg ikke sikker på, det var vanskelig å stryke, tilløp til å være ganske elastisk, virket faktisk nesten ”seigt” i overlock maskinen, men kan likevel ha tendens til å krølle. I butikken kom vi frem til at det er en sateng i bomull og muligens viskose uten at det er noen fasit.

Rowan, Wool cotton, så mykt at den umulig kunne bli i butikken.
Fristelser og nye planer
Etter jenteturen er lommeboken slunken og en ny shoppingstopp og påfølgende spareplan burde vel egentlig  vært igangsatt umiddelbart. Litt økning i lageret har det jo blitt av både tekstiler og garn siden vi kom hjem. Utrolig hva man rekker når man er effektiv... I forbindelse med at jeg skulle kjøpe forstoff til skjørtet kom jeg over Wool Cotton fra Rowan, som var så mykt at umulig å motstå. Måtte hatt et hjerte av stein om jeg ikke ville latt noen av dem fått et nytt hjem? Det blir likevel en kort spareplan da Husbonden og jeg har planlagt 4 dager i Amsterdam allerede i mai. Vi hadde planlagt denne turen for 1 ½ år siden, noe en kraftig bihulebetennelse satte en stopper for. Egentlig burde jeg ha bestilt billetter til Roma, mitt elskede Italia, men flybillettene til Amsterdam var under halve prisen. Lommeboken er dessverre ikke uten begrensninger. Så var det jo også det at ingen av oss egentlig har vært i Amsterdam før, en overnatting for snart 30 år siden teller vel ikke? 
Tidvis både morsom og hyggelig lesning. 
Hverdagen er tilbake for fullt igjen allerede i morgen, noe som gjør at timer i syrommet blir byttet ut med strikketøy eller bøker på toget. Togstrikk er dessverre ikke helt uten fare for komplikasjoner, noe jeg nå har erfart for andre gang. Første gang var når jeg strikket en genser i Rowan, hvor jeg klarte kunststykket å strikke samme arm 4 ganger, og endte likevel opp med 2 forskjellige armer. Jeg har gjentatt den "suksessen" med et forstykke jeg har strikket (hittil) 4 ganger, og har dermed funnet det tryggest å finne frem til en feel good –bok som er akkurat passe underholdene. Det vil si at den ikke er mer spennende enn at jeg skal klare å komme meg av på rett stasjon. Herlighet at det skal være så komplisert å reise kollektivt.

Fortsatt god 2. påskedag :)

Faktaboks 
Design:  Simplicity 4273
Materialer: sateng, ukjent kvalitet bomull, viskose?
Fra lager: nei (har satt grensen på 1 mnd etter innkjøp)
Forbruk: 0,8 m sateng, 0,5 m forstoff
Farge: blomstret i naturhvitt, gult, rust og brunt
Kjøpt hos: Misan i Soho, London
Tilbehør: 1 usylig glidelås 25 cm, 1m silkebånd ca 2,5 cm bredt
Størrelse: 36