4. september 2011

Sist ukes ullbidrag

Blogger har kommet med nytt grensesnitt, noe jeg ikke helt vet hva jeg synes om ennå. I utgangspunktet synes jeg som regel at oppdateringer bringer med seg forbedringer, men her er jeg altså ikke helt sikker. Og kanskje spesielt ikke når man kun har tid til små gjesteopptredener i Bloggland, når tiden som kjent er blitt et knapphetsgode. Til alle dere som jeg pleier å følge må jeg bare beklage at mine besøk har blitt sjeldnere, men jeg håper å komme sterkere tilbake senere utover høsten.

Jakke i ullfilt mot høsten. 
Stort sett så har det blitt søndagen som har blitt "min" dag, hvor jeg har fått noen dyrbare timer på syrommet mitt, før jeg rekker en kjapp gjesteopptreden ved pc-en før jeg tar kvelden. Forrige søndag begynte jeg å klippe ut en jakke i ullfilt som jeg hadde kjøpt i Lillestrøm forrige helg. Jakken har vært enkel å sy i den forstand at det ikke har vært de helt store overraskelsene underveis. Det var et par småting ved mønsteret som at innleggene burde ha blitt lagt på motsatt side av stoffet enn forstykkene, dersom det var en rett og bakside på stoffet, noe det var i dette tilfellet. Justeringen for å få det på plass var imidlertid ikke av det kompliserte slaget, annet enn at jeg måtte legge lukkingen av jakken mot høyre istedet for mot venstre.

Silkebåndet holder jakken på plass under bysten.
Jakken er heller ikke foret, noe som har kortet ned produksjonstiden betraktelig. I og med at det var en ullfilt hvor sømmene enkelt kunne syes med owerlock i stort sett hele jakken, har det vært lite ekstra arbeid. For å holde jakken på plass under bysten har jeg satt et naturhvitt silkebånd på innsiden, som skal synes minst mulig. Til lukkingen valgte jeg et brunt ripsbånd med hvite stikninger jeg kjøpte i NY. Skulle jeg bli lei av båndet kan det enkelt byttes ut med noen knapper. Brunfargen i båndet passer svært godt til skinnskjørtet jeg sydde ferdig forrige helg, som er mer rødbrunt enn mye av det andre brune tøyet jeg har fra før. - Oppdaget da også at det er mye gult eller grått i det meste av brunt garn.

Ripsbåndet gir farge til den hvite jakken.
Jeg forsøkte først å lage noen brune stikninger i kragen, men fant raskt ut det det ikke ga den ønskede effekten. I det hele tatt syntes jeg det var vanskelig å finne noen små triks som kunne gi det lille ekstra til jakken, men den har en relativt feminin fasong som gjør at jeg likevel ikke synes den ble kjedelig. Spesielt dersom jeg bruker den sammen med et mønstret skjørt, kan det være greit om den ikke slåss altfor mye om oppmerksomheten.

Jakken er feminin i snittet og passer godt til skjørt.
Kvelden, (som brukes som om den var verdt sin vekt i gull mellom søndagsmiddag og obligatorisk klesvask), ble også benyttet til å planlegge neste prosjekt. Et skjørt ligger på klippebordet, uten at jeg er helt i mål med utformingen ennå. Det eneste som er klart er at det blir skråklippet for å få en tyngre fall og at det  blir sydd i 100 % ull. Det er tross alt snart ordentlig høst på disse breddegrader.

Ullstoff innkjøpt i Lillestrøm forrige helg på klippebordet/gulvet.
På pinnene
Har jeg fortsatt en av høstens føljetonger. Det føles i alle fall slik. Isolde strikkes og strikkes, hvor det holder hardere og hardere å bli ferdig. Akkurat nå er det første ermet som er underveis som volder meg litt bry. Med friskt pågangsmot la jeg opp ermen på vanlig ermepinne (40 cm), noe som viste seg å bli altfor trangt på grunn av mønsteret. Alternativet var da ermepinne 30 cm eller 5 stk strømpepinner. I og med at strikketøyet er en følgesvenn på toget, falt valget på 30 cm løsningen, noe som gir meg en ordentlig krampe i hendene.

Et evigvarende prosjekt?
Shopping
Joda, når man arbeider i ingenmannsland hvor pengebruk er nesten umulig, (vi har en kaffebar), blir man en veldig effektiv shopper når man først "slipper ut". En kollegas forespørsel om hvor man kunne kjøpe søm-mønstre i Oslo gjorde at jeg sjekket opp statusen til Oslo sømsenter som stengte midt i sommer. De har nå reåpnet og selger ut store deler av varelageret til 50 %, før de tar inn nye stoffer. Slik hang det altså sammen at både ullstoffer og ullgarn til 50 % på mystisk vis havnet nede på mitt syrom, alias lageret.

Garn til 50 % kan vel neppe ligge alene igjen i hyllene..
Men nå skal jeg ta meg en rask tur rundt i Bloggland, før jeg tar kvelden, for å se på noe av det fine dere har laget siden sist.


Faktaboks

Design: Burda 8592
Materialer: Ullfilt 
Fra lager: Nei
Forbruk: 1,2 m ullfilt
Tilbehør: 1 m ripsbånd
Farge: naturhvit
Kjøpt hos: Lillestrøm sysenter
Størrelse: 36