17. juni 2011

Bel på 4.de forsøk

Enkelte prosjekter krever større pågangsmot enn andre. Pussig egentlig at det skulle være dette, for det var i utgangspunktet ikke et spesielt komplisert prosjekt, bare en del telling. I tillegg kan det nevnes at garnet var noe krevende å strikke med, da jeg sjelden har vært borte i et garn som det har vært så "enkelt" å trekke ut tråder av. Resultatet, tja... Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, men jeg tror jeg ender på tålelig fornøyd. Oppdaget først etter at jeg hadde begynt å strikke, at Bel er mer en bolero eller kort topp, enn en vanlig topp. Det vil si at den er veldig kort, noe som begrenser bruken.
Mye jobb for liten topp.
En annen ting som begrenser bruken, er utringningen, - nettopp en av de tingene som gjør den spesiell. Bh-stropper i hudfarge blir et must om jeg ikke finner noe som passer inne i toppen. Fargen som jeg forelsket meg i, viser seg også svært vanskelig å kombinere med fjorårets laksefarge, eller vanlig rød. Tror jeg må lete frem noe beige i klesskapet som den beste kombinasjonen. Passformen er det ellers ingen ting å si på, så jeg venter i spenning i hvordan dette flotte (og rådyre) garnet kommer til å holde fasongen.

God passform, enn så lenge..?
På syrommet
Har det egentlig vært merkelig stille i det siste. Jeg har hatt en kjole ferdig klippet i flere uker som har fått ligge urørt. Krøp i går kveld ned i min lille hule i håp om at inspirasjonen foran symaskinen skulle åpenbare seg. Kvelden ble brukt til å owerlocke, og å begynne og leke med bånd eller annet tilbehør som kan gi kjolen det uttrykket jeg er ute etter. Kjolen er klippet etter et mønster fra Simplicity, og igjen slår det meg at størrelsene er veldig store, noe som medfører mye justeringer. Stort sett har syrommet mitt vært mitt lille skattekammer i ordets rette forstand. Ingen barn, dyr eller menn har adgang uten tillatelse, - altså bare meg, tekoppen og iPoden. Rommet er fylt til randen med stoffer og garn, mellom en godstol fra Ikea og 2 symaskiner som jeg har sverget er noe av det første jeg ville redde i en eventuell brann. (Etter mann, barn og dyr selvsagt).

Prøving og feiling med bånd og nåler må til.
Midt blant all denne inspirasjon har dette også vært mitt skattekammer for refleksjon. Kom til å tenke på dette da jeg leste en artikkel om det sensitive mennesket, og hvordan vi behandler inntrykk. I dag hvor kravet til tempo er enormt og hvor det er en forventning om "instant" tilgjengelighet over alt, tenker jeg at flere antageligvis ville ha godt av et eget "rom" hvor man kan trekke seg tilbake fra all den støy vi omgir oss med til daglig. Det slo meg hvor godt det kan være å ikke være tilgjengelig, når jeg oppdaget i går på vei til butikken at jeg hadde glemt mobilen min hjemme.

Mye glede
Egentlig skulle overskriften vært shopping, men den umiddelbare følelsen var glede. Når vi kom tilbake fra vår tur i pinsen lå det nemlig en pakke fra Slavi og ventet på meg. Oh, hvilken lykke slike pakker kan gi. Slavi har 20% på alt garn frem til og med 19.juni, så her er det ingen tid å miste. Nydelig innpakket som en blomsterbukett i silkepapir kom 5 nøster med Cascade i fargen Mallard frem.

Så glad kan man altså bli av en bukett av garn.
Ps. om min mann leser dette så fungerer også blomster bra.
Fargen var kanskje litt mørkere enn jeg hadde trodd først, - ser litt lysere ut på bildet enn live i sofaen. Jeg må snart lære at å bestille garn man ikke har sett live, er et sjansespill når det gjelder farger. Når det er sagt så synes jeg blåtonen var lekker, og er alt i alt veldig fornøyd.

litt mørkerer Live, men veldig lekker. :)
På pinnene
Etter å ha strikket de 5-6 siste prosjektene på p 3 eller 2 ½, var jeg overmoden for å øke pinnetykkelsen. Sendingen fra Slavi kom derfor som bestilt. Jeg har ikke noe mønster klart, men et bilde i hodet av noe midt i mellom Tine Solehims prosjekter for Dale garn og empir jakke fra Else Schellerup som inspirasjonskilde. Det innebærer en del utregninger og omstrikking, men er det noe jeg er vant til og god på må det være nettop: omstrikking! 
Godt å strikke med
Faktaboks:
Design: Bel fra Kim Hargreaves Whisper
Garn: Panama fra Rowan garn, innkjøpt på Tjorven i Oslo
Garn fra lager:nei
Forbruk: 200 gram (540 m)
Farge: 306 Begonia
Køpt hos: Tjorven 
Pinne: 2 ½ 
Størrelse: 36