15. juni 2011

Bare tull...

Pinsen har etter intensjonen vært nesten helt PC-fri. Litt deilig, samtidig som det må innrømmes tilløp til visse abstinenser. Noe smug-surfing har det riktignok blitt, uten at det behøver å utbroderes her. Hele familien pakket koffertene for Pinsehelgen, og har hatt noen deilige, aktive og opplevelsesrike dager sammen. Det skjer ikke så ofte lenger, nå når barna har nådd alder "voksen".- Akkurat den turen skal jeg fortelle mer om siden.
Gode sko er et must for aktiv refleksjon!
Det viktigste for min del er at det har vært noen dager med ro til ettertanke etter forrige helgs samling. For på håndarbeidsfronten har det gått usigelig tregt. Det gjør nemlig det når man klarer å strikke samme forstykke feil 4 ganger! Er blitt veldig god på å rekke opp og begynne på nytt. - Selv om jeg ikke vet om det er noe å trakte etter? Men så tenker jeg at det kanskje er et tegn på at hodet er fullt av mye annet, og at tid til ettertanke er akkurat det jeg trenger? - Godt å ha noe å skylde på iallefall.

Det går ikke fort når man strikker den samme delen flere ganger..
Så, etter å ha kommet hjem, pakket ut koffertene og satt på den første obligatoriske maskinen med skittentøy - (opplever vaskerommet som en stadig "never ending story"), var det endelig tid for å sette seg ned foran PC-en og melde seg inn i Bloggland igjen. Øh, bare for å finne at nå er det noe tull med Google analytics, og at jeg får feilmeldinger på en rekke andre sider i /og hos bloggere. Det vil si; kun med Google chrome. De samme sidene fungerer i Explorer, men der fungerer ikke nødvendigvis bloggen min alltid like godt. Mens i chrome fungerer ofte ikke Java, noe som er et problem ved innlogging til nettbanken. Og prøver jeg å laste ned en oppdatering av x-program får jeg beskjed om at det allerede er nedlastet for chrome, selv om det kun fungerer i Explorer til tross for at x-programmet ikke er lastet ned der. Og slik fortsetter det.


Hjelpfunksjonene er heller ikke alltid til like mye hjelp, da de ikke alltid har en beskrivelse av mitt problem. Jeg har litt av det samme forholdet til PC-en som til bilen. Jeg vet hvor jeg fyller på bensin og spylerveske, men spør du meg om coil, forgasser eller lignende er jeg helt blank. Spørsmål som; "har du av-installert x-script", eller "hvordan er x-scriptene oppdatert", får meg ikke til å føle at jeg er nærmere noen løsning. - Jeg må bare konstantere at jeg er en håndarbeids-nerd, og ikke en IT-nerd. Enkelte av løsningsforslagene får meg til å føle meg litt som min venninne som skulle ha sitt første møte med cyberspace, og fortvilte over at hun ikke fikk mailen til å fungere. Spørsmålet hennes til poden om "dot" ble skrevet med en eller 2 t-er ble heller ikke spesielt godt mottatt. Skikkelig teit med andre ord.

Fullstendig utslitt etter helgen
Løsningen enn så lenge er å operere med flere nettlesere som dekker hvert sitt behov, mens jeg leter febrilsk etter den rette oppdateringen. - Det er tydeligvis en hel del av dem! Det minner meg om hvordan de i Tyrkia tidligere hadde en kortterminal per bank eller kortutsteder i butikkene. En butikkinnehaver kunne dermed fort ha mellom 15 og 20 ulike kortterminaler i butikken sin, slik at han alltid kunne tilby en betalingsløsning avhengig av hvilket kort kunden ønsket å betale med. Enkelt? - Ikke dette heller, men sånn er vel livet av og til