18. mai 2011

Sjekk den reddiken

Så var den store dagen over. Slitne og fornøyde får vi si at vi er. Litt rart når barna blir så store at de har egne planer, mens mannen og jeg står der i et tomrom og lurer på hva gjør vi nå. De siste årene har 17.mai vært fylt av; barnetog, pølse- og kakesalg, arrangering av leker, Tivolibesøk osv. I år så ble det overværing av Russetoget i Lillestrøm og rosevin i solen på terrassen utenfor kulturhuset i stedenfor. - Når jeg tenker etter var det ikke så ille :)
På bare noen uker

Ille går det heller ikke i drivhuset vårt. Reddikene våre er klare for innhøsting, og jeg skjønner nå at her kommer vi til å kunne rekke mange innhøstinger i løpet av sesongen. Har egentlig ikke brukt reddiker i noen særlig grad tidligere, men forstår nå at jeg må eksperimentere meg frem til nye oppskrifter. Reddikene vi har høstet i drivhuset er mildere i smaken enn de vi vanligvis har kjøpt i butikken, noe som gjør dem litt enklere å kombinere med annen mat.

Første tomat underveis
Godt går det også for tomatplantene våre, som har vokst seg til å måle 80-90 cm. Vi har lest oss frem til at de faktsik kan bli opptil 2 meter høye. Om det slår til blir de trangt i drivhuset for å si det pent. Gøy er det i allefall å se at alle plantene blomstrer heftig, og i følge en av de mange bøker som er innskaffet om emnet, kan hver plante gi mellom 1,8 - 4 kg tomater i drivhus. Den yngste ser med skrekk på menyen i sommer, for hun er lite begeistret for: nettop tomater.

Mitt 3.dje par. Redningen!
Og hvordan det gikk med bena på 17.mai? Jeg forsto at skulle jeg overleve dagen så måtte drastiske tiltak til. Mitt 3.dje par måtte anskaffes i en større størrelse. Litt kipping fikk jeg leve med bare tærne fikk plass. På Eurosko på Metro senteret i Lørenskog traff jeg på en hyggelig dame som raskt forsto problemet. Hun fant straks frem en modell for brede føtter. At jeg ikke har tenkt på om det fantes før! Jeg så umiddelbart at i den brede modellen var det plass til minst en tå til. Uten å nøle slo jeg til, dro kortet og håpet på det beste. Og mirakelet skjedde, som min første 17.mai på lenge hadde jeg ikke vonde ben etter endt dag. Fantastisk hva riktige sko kan gjøre!