28. mai 2011

For korte armer eller for liten skrift?

Oppdager stadig nye gleder ved å bli eldre. Brillene har blitt en viktigere følgesvenn i mitt liv, noe jeg ikke opplever bare positivt. Som barn ønsket jeg meg briller mer enn noe annet da min beste venninne Katrine fikk briller. Herlighet så misunnelig jeg var. Jeg så på disse fine røde brillene og hadde aldri i mitt liv ønsket meg noe så sterkt, med kanskje unntak av for et Lundby dukkehus. 

Motvillig følgesvenn
Dommen var hard. Usedvanlig godt syn, sa øyelegen etter at min bekymrede mor hadde tatt meg med til legen. Halvt blind hadde jeg famlet av sted og min mor var forståelig nok blitt stadig mer urolig. Min innlevelse hadde vært stor og verdig en skuespiller. Men øyelegen gjennomskuet alt, og skuffelsen over at de røde brillene glapp var desto større. Dessverre er ikke langsynthet det samme som usedvanlig godt syn som voksen. Avisen ble lest på stadig lengre avstand, og jobbing foran PC var ikke lenger helt ukomplisert. Terminal eller lesebriller ble anskaffet, og vips så var ikke all skrift lenger grå, men sort igjen! Problemet løst? - Ikke helt.

Strikking og TV-titting, ikke helt ukomplisert. 
Kombinasjonen av strikking og TV-titting er nemlig ikke helt ukomplisert med langsyntbriller. Jeg har stort sett alltid strikket når jeg ser på TV. Føler da at jeg gjør noe nyttig, selv om jeg sitter stille i sofaen. Problemet med langsyntbriller at du ikke ser annet en tåke etter en avstand på 2 m. TV-en står ganske riktig lenger borte. Billene sklir dermed lenger og lenger ned på nesen, mens jeg skimter TV-en over brillene, og myser samtidig ned på strikketøyet gjennom brillene. Bifokale briller vil jeg ikke høre snakk om, gammel har jeg ikke blitt! (Men bestefar på 95 nektet å bruke rullator for det var det bare gamlinger som gjorde). Jeg overhører også stivt kommentarer om at jeg snart trenger lenger nese.

Men det gir en forklaring på hvorfor nesen er av en de kroppsdelene som aldri slutter å vokse. Det er med andre ord naturen som griper inn når vi langsynte trenger et lenger "stativ" for brillene våre. Ører og føtter er visst i samme kategori. Akkurat de har jeg ikke så store problemer med at blir litt større, for både ører og føtter er i utgangspunktet ganske små. Nesen derimot, tja det var vel kanskje ikke den kroppsdelen jeg hadde størst behov for å forstørre.