30. juli 2010

Blomster til å bli glad av

En god ting med at sommerværet har glimret med sitt fravær er at det har blitt ekstra mye tid på hobbyrommet. Jeg har fått produsert ferdig skjørtene som jeg kjøpte stoff til i Gilleleje, Danmark, i sommer.

Det ene skjørtet er sydd i en kvalitet jeg er litt usikker på, men det er såpass tynt i stoffet at det fungerer fint både sommer som vinter. Tipper at det er en blandingskvalitet av polyester og viscose. Skjørtet er helforet for at det skal sitte penere. Toppen på bildet er strikket i Baby Silk" fra Du store Alpakka. 
Herlige blomster :)

Likte veldig god kombinasjonen av brunt og turkis, og gleder meg til å strikke en topp i det turkise garnet jeg fikk kjøpt med meg i sommer fra Stof og garn i Gilleleje. Også det fra Du store Alpakka. Jeg har forøvrig benyttet anledningen til å besøke butikken til Du store Alpakka i birkelunden i Oslo, og fått kjøpt med meg noen utrolig fine knapper til toppen. Gleder meg til å sette i gang.




Ullskjørt med applikeringer
Skjørt nr 2 er et ullskjørt som egner seg best for de riktig kalde dager, - og de har vi jo som kjent en god  del av.
Ullstoffet var såpass føyelig at jeg har sydd på et bånd i linningen både for effektens skyld, men også for at stoffet ikke skal utvide seg.

Skjørtet er foret for at det skal sitte pent, samtidig unngå at man sitter "rompe" eller lignende i skjørtet.

Båndet som er benyttet til dekor på skjørtet er opprinnelig et ullgarn som jeg fikk tak i på en vandring i København i sommer. Videre la jeg opp en mengde masker på p no 6 som jeg forsiktig tok av pinnene, før jeg syddde en søm som holdt dette sammen, slik at jeg kunne benytte det som et dekorbånd.
Mønsteret ble til etterhvert